用户名:   密码:

当前位置:首页社区国外译帖马来西亚马来西亚政府说在马华人不要以为中国是干爹
看世界译帖
马来西亚

马来西亚政府说在马华人不要以为中国是干爹


译者:unknown     发布时间:2015-12-29     超过 0 位网友阅读

记住吧部长们,有的国家确实希望我们会开战会自相残杀如此他们才可以乘虚而入取下马来西亚的一部分

原文地址:http://www.freemalaysiatoday.com[


Cina Malaysia jangan ingat China ‘God Father’Duta China hanya mempertahankan pelancong daripada negaranya bukan mahu menyelamatkan Cina Malaysia.
October 1, 2015

马来西亚华人不要以为中国是“?#35848;?干爹” (2015年10月1日)
中国大使不过是想保卫中国过来的游客,而不是要拯救马来西亚华人。

KUALA LUMPUR: Masyarakat Cina di negara ini diingatkan supaya jangan bermimpi bahawa Negara China akan membela dan menyelamatkan mereka sekiranya menghadapi kesusahan.

吉隆坡讯:本国的华人社团被提醒,不要发白日梦以为中国会在他们面临困难时偏帮他们。

Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman membuat ingatan itu dengan merujuk kepada kenyataan yang dibuat oleh Duta Besar China, Dr Huang Huikang ketika melawat Petaling Street.

农工业副部长Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman针对中国大使黄惠康探访茨厂街一事做出提醒(当时巫統组织的红衫军扬言想骚扰茨厂街——吉隆坡唐人街——中国大使适逢当时“正巧”去探访华人。后来基于各种原因,显示那个恫吓不过是虚张声势,滋事分子也被警察抓了,此事不了了之。)

Beliau turut memberi amaran kepada masyarakat Cina di Malaysia supaya tidak terlalu mengharap simpati orang luar untuk melindungi mereka.
“Saya nak bagi amaran juga kepada Cina Malaysia jangan ingat bila ada masalah dia nak mengadu, sikit-sikit mengadu supaya ada yang lindungi mereka.
“Nak kena lempang macam itu,” katanya.

他继而警告马来西亚华社不要过度期望外?#35828;?#21516;情以保护他们。
“我也要给予马来西亚华人一个忠告,不要以为有问题的时候他们可以去投诉,一点一点的投诉以期可以获得保护。
“是想被掌掴吗,”他道。




15 Comments
**Abdullah • Kuala Lumpur, Malaysia
bapak menteri tolong makan vitamin...supaya kata kata pak menteri tak berbau busuk dan memalukan..... orang bangsa malaysia keturunan cina jika ada problem boleh whatsapp kat bini pak menteri ke? bagi number...

(这位是吉隆坡的马来人)
部长大叔请吃药……如此一来你的口气才不会那么臭那么丢人现眼……马来西亚华人如果有问题可以whatsapp(类似微信)部长大叔对不对?请给电话号码……



** Lim
Hahaha! Ya, kenapa pula kaum Cina perlu perlindungan 'Godfather' negara asing? Cukup sudah kita dapat pemimpin dengan muka macam kau Tajuddin mempertahankan kebajikan dan keselamatan kita!
Tiga ekor anjing pun saya sudah hantar ke Pulau Pinang, terus tak perlu. Begitu yakin kita terhadap Godfather tempatan macam kau. Tapi jangan janji kosong tahu? Lempang mesti lempang. Cuma perut bagi kempis sikit dulu Din, silap silap yang nak lempang tu kena terajang.

(华人)
哈哈哈!好,那为什么华族需要来自外国”干爹“的保护?我们已经够多像你一样为我们的福祉和安全鞠躬尽瘁的领袖了!
我连三条狗都送到槟岛去了,不需要了。你瞧我们?#38405;?#36825;本地干爹多有信心啊!但是请不要空口说白话知道吗?要掌掴尽管来。只是先减减肚子,免得要掌掴人不及反?#29615;?#36386;。



**Keny • Works at Abengoa
Kenapa nak besar2kan lagi sifat perkauman, orang2 yang berpangkat atau dipilih rakyat sepatutnya lebih pandai bercakap dan lebih tenang untuk membawa kehidupan rakyat Malaysia makmur. Sukakah lihat negara kita berperang, bergaduh perkauman dan hancur? Sukakah kita lihat adik2, abang2, kakak2, saudara2 dan kawan2 kita mati, luka parah dan jadi pelarian? Fikirkanlah... apa faedahnya kita api2kan lagi tentang isu perkauman?, ingatlah wahai mentari2, ada negara yang menanti dan suka melihat negara kita berperang atau bergaduh sesama sendiri sebab dia buleh tumpang sekali untuk dapatkan sebahagiandari Malaysia.
Satu dunia bercakap pasal malaysia sekarang, malu!!! sangat2 malu dimata dunia.
Cukup2lah, sudah2lah wahai semua pemimpin2 dan menteri2 semua, mana sudah iklan2 yang diTV diseluruh dunia " Malaysia truly asia" ? Apa salahnya kita hidup bersama sama dan tolong menolong antara kita agar negara maju dan mata dunia akan hormati Malaysia.
Kawan2 saya lebih ramai cina daripada melayu walaupun saya melayu, tak timbul masalah untuk saya dan kawan2 bantu membantu dan tolong menolong.
Saya tak nak bergaduh dengan kawan2 saya..jadi menteri2 dan pemimpin2, sedarlah dan terimalah kenyataan yang diMalaysia kita cuma ada rakyat malaysia yang berlainan agama. Marilah kita sama2 berusaha untuk mengukuhkan ekonomi kita dan memajukan negara yang kita cintai ini.

(马来人)
为什么要把小事放大还那么种族主义,有职位的人或是被人民选中的人不是应该更会说话更加冷静吗?如此才能为马来西亚人民带来繁荣的生活。难道真那么?#19981;?#30475;到我们国家打仗、争吵,种族分崩离析?难道真的那么?#19981;?#30475;到我们的兄弟姐妹、亲朋戚友死伤、逃离?试想想……种族主义会为我们带来什么好处?

记住吧部长们,有的国家确实希望我们会开战会自相残杀如此他们才可以乘虚而入取下马来西亚的一部分。全世界现在都在提马来西亚,真丢人!在全世界丢脸丢大了!够了吧,我们所有的领导和部长们,如今曾经在全世界电视打的广告“Malaysia, Truly Asia”(马来西亚,真正的亚洲)到哪去了?为了让国家更进步也得到世界的尊重,我们大家一起好好生活、互相帮助有错吗?

虽然我是马来人,但我的华人朋友多于我的马来朋友,这?#26434;?#25105;和我的朋友们之前互相帮助并不构成问题。我不想和我的朋友们争吵……因此请领导和部长们,清醒吧,接受马来西亚有不同宗教信仰的马来西亚?#35828;?#36825;个事实。让我们大家一起努力巩固我们的经济,努力发展我们所爱着的这个国家。



×××uns Works at Hepher Associates
dgn menteri2 macam ini, bagi malaysia lagi 50 tahun pun tak akan jadi negara maju.... apa guna negara maju kalau otak fikiran tak maju????

有这种部长,再给马来西亚50年都无法成为先进国。如果国家发达?#35828;源?#19981;发达那又有何用?



Sattan Nathan • Kuala Lumpur, Malaysia
Your arrogance is rooted in stupidity - Jennifer L.Armenstrout.

(印度人)
你的骄傲源自你的愚蠢。-自Jennifer L.Armenstrout.



Cheng××Works at Nstp Balai Berita
Oi, pak menteri, jangan nak Hina orang. Saya anak Malaysia,Lanier di Malaysia, bercakap Dan menulis dengan Bahamas melayu. Cakap biar fikir dulu. Saya berani mencabar pak menteri untuk menulis Dan bercakap bahasa melayu. Lihat siapa Lebih baik. OTAK kak LUTUT.

(华人)
喂,部长大叔,请不要侮辱人。我是马来西亚?#29992;瘛?#20250;说和写马来文。请三思而后?#23567;?#25105;敢挑战部长大叔一起比说、写马来语。看谁比较厉害。你的?#28304;?#38271;在膝盖吗?



Cin××SMK Kepong
Tepuk dada tanya selera. Tau sama tau kedatangan Duta China membawa mesej tersembunyi ..Sendiri mau ingat lah. jangan buat tak tau saja......

(华人)
扪心自问。中国大使的到来难道不是想带出什么隐藏的信息?不要假装不知道。



Van××Manager at Self Employed and Loving It!
What a moron!!! Brain is empty!!!! If he keep silent nobody would know that he is so stupid!!!!

(华人)
什?#27492;来潰。∧源?#31354;空!!如果他不?#19981;?#37027;没人知道他是个蠢货!



Tuan ××Works at Coffie Shop
Tajuddin ni kecoh pasal Godfather negara lain. Masalah dalam Malaysia yang rakyat sekarang rasakan pun ko tak nak kecoh.

(马来人)
你这么操心别国的干爹。自己国内的事不见你操心。



Edd××
Berani cakap tapi tak berani mengaku. Sebagai seorang menteri amat memalukan.

(华人)
敢说不敢当。作为一名部长还真的是非常丢人。



××Leong Business Development Manager at I××
Satu lagi menteri kepala MASUK AIR... Hadap cermin LEMPANG kepala sendiri kasi keluar itu AIR dulu.. U hanya timbalan menteri lebih2 lg di kementerian yg tidak ada kene mengena utk memberi pandangan tentang isu ini..

(华人)
又有一个脑子进水的部长。不如面向镜子自己掌掴自己的?#28304;?#25226;水?#25200;?#20986;来。你不过是区区副部长没人让你给意见。



××Ng
Nak bagi tau timbalan menteri kita yang tidak berpelajaran ini kita bukan ORANG CINA MALAYSIA !!! KITA SEMUA WARGANEGARA MALAYSIA !!!!!!

(华人)
想告诉我们这没教养的副部长我们不是中国而是马来西亚人!我们都是马来西亚的公民!


更多
评论加载中。。。
我还要发表看法:
"看世界"温馨提醒:
1、请勿发表违反国家法律评论,评论请文明用语;
2、禁止发布广告评论。
匿名发表  用户名: 密码: 验证码:

浏览过本页的网友还关注:
马来西亚译帖 - ?#35753;?#25512;荐
第一赞助商
双语美文 - 阅读榜
第二赞助商
马来西亚译帖 - 最新收录
第三赞助商
国外?#21028;?#35770;坛 - 为您推荐
第?#33041;?#21161;商
经验分享 - 阅读榜
欢迎爱好网帖翻译的朋友加入我们:
QQ群:307195648
联系邮箱:[email protected]
无觅关联推荐,快速提升流量
加拿大西部快乐8开奖
黑龙江快乐十分20选8 20选5开奖 旺彩四肖中特图库 基诺彩票公式 新浪彩票网双色球 17055期体彩开奖号码 福建31选7近30期开奖结果 2012金威世家心水论坛 历史开奖号码075期 nba发展联盟直播软件 福建十一选五基本走势图百度彩票 河南十一选五开奖记录 一波中特公开资料8 福彩30选5奖池 广东十一选五杀号方法